NOMS: Cotoneàster
horitzontal. Castellà: Cotoneaster,
Griñolera, Cotoneaster horizontal. Cotoneaster rastrero. Francès: Cotonéaster
horitzontal. Italià: Cotognastro orizzontale. Anglès: Rockspray
Cotoneaster. Wall Cotoneaster. Alemany: Fächer-Zwergmispel. Fächerfelsenmispel. Korallenstrauch. Fächermispel.
Neerlandès: Vlakke Dwergmispel. Grec: Κυδώναστρο οριζόντιον. Κυδώναστρον
το οριζόντιο. Xinès: ping zhi xun zi.
SINÒNIMS: Pyrus horizontalis (Decne.) M.F.Fay & Christenh.; Cotoneaster atropurpureus Flinck & B.Hylmö; Cotoneaster perpusillus (C.K.Schneid.) G.Klotz; Diospyros chaffanjonii H.Lév.
DISTRIBUCIÓ: procedent
de Xina central-nord, Xina central-sud, Sud-est de la Xina, Àsia oriental,
Taiwan
HÀBITAT: Cultivada
com planta ornamental a parcs i jardins
FORMA VITAL: Faneròfits: en la classificació de les formes vitals de Raunkjaer, una planta amb els meristemes a més de 40 cm del terra en l’època desfavorable. És el cas d'arbres, d'arbusts i lianoides.
DESCRIPCIÓ: Arbust
semi-perennifoli de fins 80 cm d’alçada i 2 metres d’amplada, amb branques
rastreres de color marró fosc que ramifiquen com les espines del peix.
Fulles de distribució alterna i disposició dística, és a dir, disposades en dos rengles oposats, amb curt pecíol (1-3 mm) i estípules caduques, el limbe àmpliament el·líptic a oval i base cuneada, mucronades, de color verd fosc lluent per l’anvers i lleugerament tomentoses i de color glauc pel revers, tot i que a la tardor poden prendre una coloració vermellosa.
Flors en inflorescències d’1 o 2 flors petites amb curt pedicel quan en hi ha; hipant campanulat; cinc sèpals triangulars d’àpex agut. Corol·la amb cinc pètals rosats o blanquinosos d’àpex obtús. Androceu amb 12 estams més curts que els pètals. Gineceu d’ovaris ínfers amb 2 o 3 estils lliures més curts que els estams. L’abundant floració, de maig a juny, atrau papallones, vespes, borinots i abelles.Fruit en baia vermella, brillant, subglobósa, de 5-7 mm de diàmetre que dura molt de temps a les branques, sempre que les aus, especialment les merles, no se les mengen.
CURIOSITATS
BOTÀNIQUES: Hipant (del grec ύπό [hipo], «sota», i άνθος [antos], «flor»)
és el receptacle còncau de les flors amb ovari ínfer sobre el qual aparentment
neixen el calze, la corol·la i els estams. Gairebé sempre està format per la
fusió de les bases dels verticils florals inferiors —sèpals, pètals i androceu
(estams)— entre si.
USOS I PROPIETATS: S’empra com ornamental en jardineria. Els fruits són el major valor ornamental d’aquest cotoneàster però cal prendre precaucions de que els xiquets no es mengen les seus baies, de viu color roig, que contenen compostos cianogènics (cianur). Es fa servir per cobrir talussos, en rocalles o per formar bardisses, perquè forma un entramat dens i impenetrable. És una planta molt rústica que requereix poques atencions. Prefereix una ubicació a ple sol però permet la mitja ombra. No és exigent edàfic, vegeta bé en sòls pobres sempre que no hi haja massa humitat i estiga ben drenat. Resisteix les baixes temperatures fins els -15oC. Només cal fer alguna poda per sanejar o millorar l’aparença, i cada 4-5 anys una poda forta per rejovenir l’arbust. Multiplicació per llavors que passen unes setmanes a la nevera i sembrades en primavera, o per esqueix a finals de l’estiu. Pot patir rovell, oïdi, taques a les fulles, i patir plagues de poll, àcars, cotxinilles, corcons i diverses erugues que s’alimenten de les seues fulles.
ETIMOLOGIA I CURIOSITATS: El genèric Cotoneaster deriva del grec “κῠδωνέα kydonéa” codony, i del sufix menyspreador, que indica paregut imperfecte, “ἀστήρ astér”, és a dir, codonyastre. L’epítet específic horizontalis ve de “horizon” horitzó, perquè creix prostrat o s’expandeix horitzontalment.
Cotoneaster
horizontalis va ser introduït en cultiu l'any 1885 per Francisque Morel
(1849-1925), viverista i botànic de Lió. L'atractiu de les seves flors de color
rosa i blanc, seguit de nombroses baies vermelles brillants, que persisteixen
durant tot l' hivern, ha assegurat el seu ràpid reconeixement com a planta
ornamental de gran interès. Aquesta planta ha guanyat el premi al mèrit del
jardí de la Royal
Horticultural Society .
Cotoneaster horizontalis va ser
descrita per Joseph Decaisne (Decne.) i publicada en Annales Générales d'Horticulture
22: 168. 1877[1878].
Família Rosaceae